Mitä ilmastointihuollossa tehdään ja miksi?
Normaalissa huollossa tarkastamme järjestelmän paineen, mittaamme kuinka kylmää ilmaa järjestelmä tuottaa ja sen jälkeen tyhjennämme vanhan kylmäaineen pois laitteistosta ja otamme sen talteen. Vanhan kylmäaineen talteenotto on erityisen tärkeää, ei vähiten siksi että sen päästäminen "harakoille" on laitonta, vaan siksi että R134a:n on todettu olevan erityisen vahingollista ilmakehälle. Tyhjennyksen jälkeen teemme järjestelmän kuivatuksen alipaineen avulla, normaalissa järjestelmässä kuivatamme n. 30 minuuttia, jonka jälkeen huoltolaite suorittaa järjestelmän vuototestin. Kaiken ollessa kunnossa, edellä mainittujen vaiheiden jälkeen on vuorossa uuden kylmäaineen lisääminen, kompressoriöljyn sekä UV- vuodonilmaisinaineen lisäys. Lopuksi suoritamme vielä järjestelmän paineiden tarkistuksen ja mittaamme puhalluslämpötilan. Nykyiset ilmastointijärjestelmät käyttävät kylmäainetta nimeltä R134a, jota haihtuu järjestelmästä vuosittain n. 10-20 % johtuen aineen molekyylirakenteesta. Kun järjestelmässä on vajausta kylmäaineen määrässä huollon yhteydessä, tämä ei siis välttämättä ole merkki järjestelmässä olevasta vuodosta, vaan se "kuuluu asiaan". Kun järjestelmän vajaus ajan myötä kasvaa, se tarkoittaa että ilmastointijärjestelmää pyörittävä kompressori joutuu tekemään enemmän ja useammin töitä, jotta haluttu viilennysteho pysyisi mukana kovassakin helteessä. Aineen haihtumisen mukana on tarkoitus yrittää hävittää myös pieni määrä järjestelmässä olevasta kosteudesta, joka on järjestelmän komponenteille myrkkyä. Laitteistoon kuuluu myös kuivain/kuivuri, jonka tehtävänä on on poistaa kylmäaineen joukossa kulkeutuva kosteus. Kuivuri pysyy pelissä mukana 2-3 vuotta, jonka jälkeen sen sisältämät Silica-rakeet on kyllästetty kosteudella eivätkä ne kykene sitomaan enempää kosteutta itseensä. Kuivaimen/kuivurin vaihto ei kuulu normaalin ilmastointihuollon piiriin. Lyhyesti kuvattuna, järjestelmä hävittää kylmäainetta koko ajan, vaikka se olisi täysin kunnossa ja toimisi kuten se on suunniteltu toimivaksi. Liian vähäinen kylmäaineen määrä asettaa optimaalista tilannetta enemmän rasitusta koko laitteistolle, lisää polttoaineen kulutusta eikä viilennysteho ole paras mahdollinen. |
Huollon työvaiheet : - Autosi on huollossa n. 1 tunnin ajan - Järjestelmän tyhjennys ja vanhan kylmäaineen sekä kompressoriöljyn talteenotto - Kuivatus ja vuototesti - Uuden kylmäaineen lisäys - Kompressoriöljyn lisäys - UV- vuodonilmaisinaineen lisäys - Paineiden ja järjestelmän toiminnan tarkistus Ilmastointihuolto R134a 70 € (sis. 500 g r134a- kylmäainetta, veloitus sen jälkeen 4 € / 100 g) Ilmastointihuolto R1234 75 € + kylmäaine veloitetaan erikseen á 15 € / 100 g |